اقتصاد ارمنستان
نوشته شده توسط : niknam

اقتصاد ارمنستان

 

اقتصاد ارمنستان رتبه 132 را در جهان دارد، با یک محصول ناخالص داخلی از  ( GDP) 10.561 میلیون دلار است.129امین در جهان برای قدرت خرید PPP))، 25.329 میلیون دلار در سال است.ارمنستان جز دومین کشورهای که پس از فروپاشی شوروی به دلیل جمعیت کوچک شد.ارمنستان بین دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته است، از طرف مرز در شمال – شرق توسط گرجستان و ةآذربایجان و از سمت جنوب – غرب ایران و ترکیه قرار دارد.

زمان استقلال، ارمنستان تا حد زیادی در صنعت مواد شیمیایی، محصولات الکترونیکی، ماشین آلات، مواد غذایی فرآوری شده، لاستیک مصنوعی و منسوجات بود . به شدت وابسته به منابع خارجی است. کشاورزی تنها 20 درصد از محصول مواد خالص و 10 درصد از اشتغال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 بود. معادن ارمنی به تولید مس، روی، طلا و سرب اختصاص داده شده است.اکثریت از انرژی با سوخت وارداتی، از جمله گاز و سوخت هسته ای از روسیه ( برای نیروگاه هسته ای) تولید شده، منبع انرژی داخلی اصلی برق آبی است.مقدار کمی از زغال سنگ، نفت و گاز توسعه یافته نشده است.

ruble-dram1.jpg

سرمایه گذاری شوروی در و پشتیبانی صنعت ارمنستان عملا از بین رفت،بطوری که شرکت های بزرگ هنوز قادر به عملکر می باشد.علاه بر این در سال 1990 زلزله امد که بیش از 25000 نفر کشته و 500.000 بی خانمان شده اند.اگرچه آتش بس سال 1994 برگزار شد، جنگ با جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ حل و فصل نشده است.نتیجه اقتصاد در امتداد هر دو آذربایجان و مرزهای ترکیه را ویران کردهاست،به دلیل وابستگی ارمنستان به منابع خارج از انرژی و بسیاری از مواد خام است. راه های زمینی از طریق آذربایجان و ترکیه بسته شده است.مسیرهای از طریق گرجستان و ایران کافی و قابل اعتماد هستند.در 1992-1993، تولید ناخالص داخلی حدود 60 درصد از سطح 1989 در  کاهش یافته بود.ارز ملی، درام، تورم برای چند سال اول پس از معرفی آن در سال 1993 است. ارمنستان رشد اقتصادی قوی از سال 1995 به ثبت رسیده و تورم است که در چند سال گذشته قابل اغماض است رنج می برد.بخش های جدید مانند پردازش سنگ قیمتی ساخت طلا و جواهر و فناوری های ارتباطی است. صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک جهانی، بانک اروپایی بازسازی، و همچنین سایر نهادهای مالی بین المللی (IFIs) و کشورهای خارجی در حال گسترش کمک های مالی و وام قابل توجه است.

ruble-dram.jpg

پیشرفت مداوم را بر روی توانایی دولت برای تقویت مدیریت اقتصاد کلان آن، از جمله افزایش جمع آوری عواید، بهبود فضای سرمایه گذاری و تسریع خصوصی سازی بستگی دارد.دولت گام های بزرگی در جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی ساخته شده است.در سال 1994، دولت ارمنستان یک برنامه آزاد سازی اقتصادی صندوق بین المللی پول حمایت بلند پروازانه که در نرخ رشد مثبت در سال 1995-2005 راه اندازی کرده بود. سیستم های توزیع برق در سال 2002. عدم توازن تجاری شدید ارمنستان بخش خصوصی واگذار شد تا حدودی توسط کمک های بین المللی جبران شده است، وجوه ارسالی از ارامنه خارج از کشور کار و سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.روابط اقتصادی با روسیه نزدیک باقی می ماند، به ویژه در بخش انرژی است.دولت برخی از بهبود در مالیات و آداب و رسوم دولت در سال های اخیر ساخته شده است، اما اقدامات ضد فساد به پیاده سازی بسیار دشوار بوده است.

مطالب مرتبط:

تور ارمنستان تابستان 96

تور ارمنستان تیر 96 

تور ارمنستان مرداد 96 

تور ارمنستان شهریور 96 

                                  

تور ارمنستان از شیراز

 تور ارمنستان از تبریز

تور ارمنستان از کرمانشاه

تور ارمنستان از مشهد





:: برچسب‌ها: اقتصاد ارمنستان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: