جاذبه های گردشگری باکو
نوشته شده توسط : niknam

 

موزه ادبیات نظامی گنجوی باکو در سال 1939 در باکو تاسیس شد. این موزه در مرکز پایتخت آذربایجان است و از میدان چشمه و شهر قدیمی ایچری دور نمی باشد.در حال حاضر این موزه یکی از بزرگترین و خزانه فرهنگ آذربایجان است.مجموعه، مطالعات و نگهداری تجهیزات علمی در مورد ادبیات و فرهنگ آذربایجان در این نمایشگاه ارائه می دهند.در سال 1915ساختمان متروپل به هتل داده شده بود و طبقه دوم بازسازی شده است.  در تاریخ 1 نوامبر 1939، با توجه به سفارش شورای کمیسرها از SSR جمهوری آذربایجان موزه یادبود به نام موزه ادبیات نظامی گنجوی در این ساختمان در ارتباط با سالگرد 800 سالگی ادبیات گنجوی ساخته شد.مساحت این نمایشگاه 2500 متر مربع و تعداد سالن های تا 30 اصلی و 10شامل می شود.بیش از 3000 نسخه های خطی، نادر کتاب ها، تصاویر، پرتره، مجسمه، مینیاتور، خاطرات شاعران و نمایشگاه دیگر در 30 عمومی و 10 سالن کمکی از نمایشگاه موزه وجود دارد. بخشی از موزه یک فروشگاه کتاب است. گردشگران تور باکو علاقمند به مکان های تاریخی می توانند از این مکان بازدید کنند.

 

 

مرکز فرهنگی حیدرعلی ‌اف باکو یک مجموعه فرهنگی در باکو آذربایجان است. این مجموعه توسط زها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طراحی شده‌ است. این مجموعه در 12 می 2012  در زمینی به وسعت 57500 متر مربع  افتتاح شده است. این مجموعه به نام رهبر دوران شوروی و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان حیدر علی اف نامگذاری شده و بخاطر معماری خاصی که دارد به یکی از مدرن ترین مکان های گردشگری باکو شناخته شده است. این مرکز فرهنگی نام خود را از وامدار اولین منشی جامعه سوسیالیستی آذربایجان و همچنین رییس جمهور آذربایجان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ یعنی حیدر علی اف است. در سال 2013 به این مرکز یک سالن کنفرانس با  ظرفیت 1000 صندلی، فضای نمایشگاه موقت، کارگاه ها و یک موزه در جشنواره معماری جهانی نامزد دریافت جایزه شد و در نوامبر همان سال تئاتر موسیقی مسکو تحت هدایت هنرمند مردم روسیه دیمیتری در این مکان زیبا اجرا شد.

طراحی فضای داخلی مرکز فرهنگی حیدر علی اف توسط معمار ایرانی سارا شیخ اکبری انجام شده است، وی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی بوده و در مدرسه AA لندن به مطالعه معماری پرداخته است. شیخ اکبری با پروژه های مختلف معماری سروکار داشته است که از مهمترین آنها میتوان به مرکز فرهنگی حیدر علی اف اشاره نمود.

اثر معماری برجسته ای از زها حدید طراح و معمار مشهور که با فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج های جالب و انحناهای چشم نواز ایجاد شد. طراحی  منحصر به فرد این بنا در کنار رنگ سفید و شفافش، باعث شده خیلی ها فقط برای تماشای ساختمان از این مکان بازدید کنند.

داخل مرکز هم نمایشگاه دائمی از لوازم، هدایا، اتومبیل ها و لباس های حیدرعلی اف، رییس جمهور محبوب آذربایجان مشاهده می کنید. تو این مرکز، کنسرت و برنامه های فرهنگی و هنری مختلف هم اجرا می شود. گردشگران تور باکو حتما از ایبن مکان زیبا بازدید کنند.

 

 

 

موزه فرش جمهوری آذربایجان در سال 1967 تاسیس شد و ابتدا در مسجد جمعه واقع شد. این مسجد در قرن 15 ساخته شده و در قرن 19 مورد بازسازی قرار گرفته است. پس از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۲، موزه فرش به ساختمان موزه لنین انتقال داده شد. اولین بار در سال 1972 مورد تماشای عموم قرار گرفت و در سال 1992 برگزار شد. با بازدید از این مکان خواهید دید که تعداد 1000 قالیچه دست بافت و نادر که شامل مواردی با طرح های زیبای آذری، ایرانی و داغستانی می باشد. بخشی از موزه هم به تاریخ شهر نابود شده توسط ارتش ارمنستان در سال ۱۹۹۲ به نام شوشا تحت عنوان تمدن سوخته می‌پردازد. این مجموعه به افتخار طراح فرش لطیف کریموف نامگذاری شد. این اثار در سال 2010 توسط یونسکو بنام یک شاهکار از میراث معنوی اعلام شد. این ساختمان جدید در اواخر سال 2012 باز شد و توسط الهام علی اف در سپتامبر 2013 بازدید شد. این موزه در 26 اگوست 2014 افتتاح شد.

موزه فرش قبلا به آن موزه فرش دولتی جمهوری آذربایجان و هنرهای کاربردی گفته می شد و فرش آذربایجان و اقلام فرش از تکنیک های مختلف بافندگی و مواد از دوره های مختلف را به نمایش گذاشته می شود. این موزه بزرگترین مجموعه ای از فرش آذربایجان در جهان است. آن را به یک ساختمان جدید در پارک ساحلی باکو در سال 2014 از محل سابق خود به خیابانNeftchiler  نقل مکان کرد. در این موزه تحقیقات - آموزشی و مرکز فرهنگی - آموزشی که در آن بسیاری از رویدادها، مانند نمایشگاه ها، سمپوزیوم های بین المللی و کنفرانس ها، برگزار می شود.

گردشگران تور باکو در سفر خود به آذربایجان از جاذبه های گردشگری باکو بازدید می کنند.

 

میدان فانتین باکو یا میدان فواره های باکو دارای چندین فواره زیباست که در باکو آذربایجان قرار دارد. این میدان و بلوار اطرافش مکانی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته‌ی مردم محلی و مکانی برای گردشگران تور باکو در تمام طول سال است. میدان فانتین یکی از شادترین مکان های دیدنی شهر باکوست که محل مناسبی برای خرید، پیاده روی، گپ زدن و غذا خوردن می باشد. به هنگام شب نورپردازی زیبا، فواره ها و سر و صدای بازی بچه ها و حرف زدن محلی ها میدان رو جذاب می کند. مکان  و سوژه های مناسبی برای عکس گرفتن وجود دارد که می توان به موزه نظامی گنجوی که با مجسمه های زیبا تزئین شده و مجسمه برنزی زن جوان آذری با چتر بیرون رستوران مک دونالد اشاره کرد. در نزدیکی این میدان صنایع دستی زیبای را می توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید. اگر به میدان فانتین رفتید حتماً به پارک نظامی که در نزدیکی آنجا قرارگرفته هم سری بزنید.

 

موزه ملی باکو یکی از بی نظیر ترین موزه های جهان است که در سال 1920 افتتاح شده است. این موزه توسط فردی به نام زین العابدین تقی اف ساخته شده است. تقی اف سرمایه دار و نیکوکار آذزبایجانی می باشد که در طول عمر خود چندین مدرسه و روزنامه را تاسیس کرده است و یکی از افراد سرشناس و مشهور و مهم آذربایجان می باشد. معماری این موزه بسیار زیبا می باشد و تماشای معماری داخل و بیرون موزه جذاب است. این موزه دارای بیش از دو هزار نمایشگاه می باشد که برای هر فردی جالب است که این نمایشگاه شامل تاریخ مدرن، مردم نگاری، گروه تاریخ باستان، گردش علمی، آزامایشگاه بازسازی موزه، صندوق سکه شناسی، گروه طراهی هنر،  کتابخانه، گالری انسان شناسی، گالری آثار تاریخ آذربایجان و میانه و ... اشاره نمود.در موزه ملی کتابخانه ای بزرگ وجود دارد که در آن کتاب های نفیس نگه داری می شود. گردشگران تور باکو می توانند از این مکان بازدید کنند.

 

مطالب مرتبط:

تور باکو تابستان 96 

تور باکو پاییز 96 

تور باکو مهر 96

تور باکو آبان 96

تور باکو آذر 96

تور باکو زمستان 96 

تور باکو دی 96 

تور باکو بهمن 96

تور باکو اسفند 96 

تور باکو نوروز 97

تور آذربایجان پاییز 96 

تور آذربایجان مهر 96 

تور آذربایجان آبان 96

تور آذربایجان آذر 96

تور آذربایجان زمستان 96

تور آذربایجان اسفند 96

تور آذربایجان بهمن 96

تور آذربایجان دی 96

 





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: